سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۴

سردبیر فصلنامه علمی-پژوهشی «تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی»؛

شیوع کرونا پویایی کتابخانه‌ها و کتابداران را به دنبال داشت

آقای دکتر سعید اسدی.JPG

سعید اسدی، سردبیر فصلنامه علمی-پژوهشی «تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی» از تمدید مهلت ارسال مقاله برای ویژه‌نامه این فصلنامه با محوریت اثرات همه گیری کووید-۱۹ در حوزه‌ کتابخانه‌های عمومی تا پایان مردادماه ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سعید اسدی، سردبیر فصلنامه علمی-پژوهشی «تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی» در گفتگو با رادیو فرهنگ در معرفی این فصلنامه گفت: در کشور ما بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ کتابخانه عمومی وجود دارد؛ تنها یک نشریه علمی- پژوهشی، تحقیقات علمی انجام شده در حوزه کتابخانه‌های عمومی را پوشش می‌دهد که فصلنامه «تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی» است. این فصلنامه با عنوان «پیام کتابخانه» در دهه هفتاد شمسی منتشر می‌شد که در ۱۰ سال اخیر به لحاظ رتبه علمی به مجله پژوهشی پیشرویی در حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی تبدیل شده است.

وی با اشاره به ویژه‌نامه «اثرات همه‌گیری کووید-۱۹ در حوزه‌ کتابخانه‌های عمومی» گفت: در سال‌های اخیر از کتابخانه‌های عمومی به عنوان «مکان سوم» یاد می‌کنند؛ یعنی جایی که افراد برای شرکت در رویدادهای اجتماعی مورد علاقه و اطلاعات مورد نیاز خود، حاضر می‌شوند. شیوع کرونا مراجعان را از کتابخانه‌ها دور کرد و کتابخانه‌ها به فضاهایی دارای منابع و خدمات اما بدون مراجعه‌کننده، تبدیل شدند. این شرایط، فرصتی برای کتابخانه‌ها بود تا به چگونگی حفظ ارتباط با مخاطب خود بیندیشند؛ به این ترتیب کتابداران به فعالیت‌هایی خلاقانه روی آوردند تا کتابخانه محدود به مکان نباشد و وارد خانه‌های مردم شود؛ تجربیاتی مثبت و آموزنده که برای کتابداران و مدیران فرهنگی بسیار ارزشمند بوده است.

اسدی ادامه داد: شیوع کرونا شرایط کتابخانه‌ها را در تمام دنیا تحت تأثیر قرار داد. تعدیل نیرو، بستن بعضی شعب کتابخانه‌ها و کم شدن سرویس‌دهی کتابخانه‌های عمومی جنبه‌های منفی شیوع کرونا بود که حتی در کشورهای پیشرفته نیز دیده می‌شد؛ اما این اتفاق جنبه‌های مثبتی نیز داشت؛ از جمله اینکه کتابداران به تولید محتوا پرداختند، ارزش‌افزوده ایجاد و با استفاده از شبکه‌های اجتماعی ارتباط خود را با مخاطب حفظ کردند و این امر پویایی کتابخانه و کتابدار را به دنبال داشت.

وی از تمدید مهلت ارسال مقاله برای ویژه‌نامه فصلنامه علمی-پژوهشی «تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی» با محوریت اثرات همه‌گیری کووید-۱۹ در حوزه‌ کتابخانه‌های عمومی تا پایان مردادماه ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: خلاقیت‌ها و فرصت‌های شغلی در تجربه جهانی و بومی به دست آمده و در حال حاضر کتابخانه‌ها به کارآفرینی روی آورده‌اند و محل کسب‌وکارهای جدید هستند که عمدتاً بر پایه فناوری‌های اطلاعاتی است.


گفتنی است، اندیشمندان، پژوهشگران و صاحب‌نظران علاقه‌مند به مشارکت در این ویژه‌نامه می‌توانند از طریق وب‌سایت نشریه به نشانی https://publij.ir، مقاله‌های خود را تا پایان مرداد ۱۴۰۲ برای این فصلنامه ارسال کنند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
3 + 4 =